Lecția 2. Semnificaţia aşezării sfintelor icoane în biserică

 

ACTIVITĂȚI PROPUSE

  1. MOMENT ORGANIZATORIC

RESURSE NECESARE (2 minute):

DESCRIEREA DEMERSULUI:

Salutul

Rugăciunea Împărate ceresc

Managementul clasei

Notarea absențelor

Lansarea provocării: Pictura bisericească are rol artistic (decorativ) sau liturgic?

  1. EXPERIENȚA DIRECTĂ

RESURSE NECESARE (9 minute; materiale/mijloace didactice: filmul „Pictura bisericii mănăstirii Lainici”, disponibil la adresa de internet https://www.youtube.com/watch?v=HgmyVgL2yWo; laptop, videoproiector)

DESCRIEREA DEMERSULUI:

Le solicitați elevilor să vizioneze documentarul. Le solicitați elevilor să completeze fișa atașată (ANEXA 1) pe baza acestuia și pe baza noțiunilor dobândite în anii precedenți sau în alte contexte (pelerinaje, vizite la biserică, excursii, lecturi etc.).

  1. REFLECȚIA

RESURSE NECESARE (5 minute)

DESCRIEREA DEMERSULUI:

După expirarea timpului, discutați cu elevii asupra celor observate, solicitați-le să descrie impresii pe care le-au trăit în biserici pictate și în biserici nepictate, având ca punct de reper întrebarea: coincid sentimentele trăite cu ceea ce prezintă filmul? Concluziile vor fi sintetizate de dumneavoastră.

4. DESCRIEREA NOȚIUNILOR – prezentare ppt/pdf

Semnificația așezării sfintelor icoane în biserică

Pictarea unei biserici respectă anumite reguli (legate de compoziție, culori, poziționare în biserică), reguli cuprinse de erminii.

  • Sfintele icoane au rol: latreutic (laudă adusă lui Dumnezeu), sacramental (sfințește inima și mintea celui care o privește), didactic (descoperă/ aprofundează învățătura Bisericii);
  • Icoana poate fi cinstită prin: închinare, sărutare, rugăciune adusă lui Dumnezeu sau sfântului reprezentat pe ea, așezare în case, pictarea bisericilor.
  • Icoana se sfințește printr-o rânduială specială, care se săvârșește și în cadrul Sfintei Liturghii;
  • Rugăciunea particulară are loc, de regulă, în fața icoanei;
  • Pictura sfântului altar:
    • Pe boltă: Maica Domnului
    • Pe pereți: împărtășirea Sfinților Apostoli, sfinți ierarhi, sfinți arhidiaconi;
  • Pictura naosului:
    • Turla: Iisus Hristos Pantocrator, Sfinții prooroci, Sfinții Apostoli; cei 4 sfinți Evangheliști;
    • Pe pereți: scene din viața Mântuitorului, sfinți martiri;
    • Catapeteasma:
      • Mântuitorul, Maica Domnului, hramul bisericii, al doilea hram/ un sfânt venerat în zonă;
      • Pe ușile împărătești: Buna Vestire și cei 4 sfinți Evangheliști;
      • Pe ușile diaconești: sfinți Arhangheli (Mihail și Gavriil) sau Arhidiaconi (Laurențiu și Ștefan);
      • Sărbătorile împărătești (în ordinea întâmplării evenimentelor pe care le prezintă; în centru: icoana nefăcută de mână);
      • Sfinții Apostoli (în centru: Deisis/ Sfânta Treime);
      • Sfinții Proroci (în centru: Maica Domnului);
    • Pictura pronaosului:
      • Pe boltă: Icoana Sfintei Treimi/ Maica Domnului/ Sfântul Ioan Botezătorul;
      • Pe pereți: sfinți cuvioși;
      • Pe peretele de apus:
        • Adormirea Maicii Domnului;
        • Ierarhul locului (în partea de sud);
        • Ctitorii bisericii (în partea de nord);
      • În Pridvor:
        • Înfricoșata Judecată
        • Scene din Vechiul Testament
      • În exteriorul bisericii
        • Filosofi
        • Înțelepți
        • Drepți ai Vechiului Testament

5.GENERALIZAREA

RESURSE NECESARE (24 minute; materiale didactice: coli de hârtie, flip-chart, instrumente de scris, videoproiector):

DESCRIEREA DEMERSULUI:

Activitatea 1: 18 min

 

Distribuiți elevilor fișele de lucru corespunzător grupelor de lucru și explicați succint, general, sarcinile de lucru. Specificați timpul de lucru alocat activității pe grupe (8 minute) și monitorizați modul în care fiecare grupă își desfășoară activitatea.

Activitatea se desfășoară pe metoda TURUL GALERIEI, după cum urmează:

Grupa 1           Descrieți rolul erminiei în pictarea icoanelor.

Grupa 2           Comparați cinstirea acordată sfintelor icoane cu cea acordată lui Dumnezeu

Grupa 3        Argumentați următoarea afirmație: „Icoana este fereastră spre Dumnezeu”!

Grupa 4        Identificați în structura iconografică a catapetesmei perioadele istoriei mântuirii!

Grupa 5          Explicați termenii: erminie, icoană, iconografie, venerare!

După expirarea timpului de lucru pe grupe solicitați reprezentanților fiecărei grupe să prezinte concluzia activității desfășurate. Se adresază întrebări de clarificare pentru ceilalți.

  1. TRANSFERUL

RESURSE NECESARE (8 minute)

DESCRIEREA DEMERSULUI:

Dezbatere despre relația dintre icoană și rugăciune cu aplicare la Sfânta Liturghie (de exemplu: cum susține prezența sfintelor icoane rugăciunea personală sau participarea la Sfânta Liturghie?). Puteți avea în vedere să discutați despre sfințirea icoanelor și a picturii bisericii, precum și faptul că icoana poate marca locul de rugăciune în casa creștinilor.

Se recomandă ca elevii să meargă în biserica de parohie pentru a vedea cum este pictată și să întrebe preotul când a fost pictată biserica, care a fost tehnica și stilul de pictură.

 6.ÎNCHEIEREA LECȚIEI – 2 min.

Se rostește rugăciunea Tatăl nostru

Powered By EmbedPress

Scroll to Top