Lecția 1. ELEMENTE DE ICONOGRAFIE
ACTIVITĂȚILE PROPUSE
MOMENT ORGANIZATORIC – 1 min.
Profesorul invită elevii la rugăciune – Rugăciunea Împărate ceresc
Lansarea provocării – Ce diferențe considerați că există între o icoană și un tablou religios? Implică comportamente diferite?
- EXPERIENȚA DIRECTĂ – 4 min.
RESURSE NECESARE laptop, videoproiector, conexiune internet
Profesorul afișează exercițiul de pe wordwall și invită elevii să răspundă:
https://wordwall.net/ro/resource/7655134/icoan%c4%83-sau-tablou
Se anunță lecția și obiectivele propuse
REFLECȚIA 10 min.
RESURSE NECESARE: fișe de lucru, icoane
DESCRIEREA DEMERSULUI:
Se dă textul:
“Prin intermediul icoanelor, oamenii contemplă Împărăția lui Dumnezeu și intră într-un dialog cu divinitatea, căci așa cum afirma părintele Dumitru Staniloae, Icoana reprezintă o veritabilă fereastră prin care omul și Dumnezeu se pot privi față în față“.
www.doxologia.ro/viața-bisericii
După lecturare, profesorul discută cu elevii despre mesajul textului, folosind următoarele întrebări:
1. Care este definiția icoanei în textul dat?
2. Care este rolul icoanei?
3. Ne poate ajuta icoana să trăim o stare contemplativă?
4. Ce putem înțelege prin expresia omul și Dumnezeu se pot privi față în față?
5. Prin ce este icoana diferită de un tablou?
La această Activitate se poate utiliza o fișă de lucru cu variante de răspuns, elevii alegănd răspunsurile corecte
GENERALIZARE- 20 min.
RESURSE NECESARE stick care conține un material realizat de profesor
https://www.storyjumper.com/book/read/97660776/601053428d115
DESCRIEREA DEMERSULUI: Profesorul face o scurtă prezentare a cultului icoanei:
(prezentarea se face utilizând un instrument online cât mai atractiv)
– istoric
– elemente distinctive ale icoanei
– rolul icoanei în cult: rugăciunea particulară/ rugăciunea publică
– argumentare scripturistică și patristică privind cultul icoanei
Elevii sunt grupați în 2 mari grupe – fiecare rând de elevi reprezintă o grupă
Fiecare grupă primește o sarcină de lucru, să caute pe telefonul mobil cate o icoana/tablou pentru aceeași temă, cu scopul de a vedea diferențele dintre acestea
– imagini cu icoane/tablouri ale unor sfinți – de exemplu Sf.Gheorghe, Sf.Nicolae, Fecioara Maria, Sfinții Împărați Constantin și Elena
– imagini cu icoane /tablouri cu evenimente biblice (de exemplu tablouri pictate de Michelangelo)
Se explică faptul că icoanele sunt pictate după reguli bine stabilite și că reprezintă elemente importante specifice vieții sau activității sfântului reprezentat.
Se observă diferențele dintre icoanele bizantine, specific bisericilor ortodoxe și tablourile renascentiste din bisericile apusene și picturile lui Michelangelo.
TRANSFERUL – 20 min.
RESURSE NECESARE
Videoproiector. laptop, markere, foi A4, fișă de lucru
DESCRIEREA DEMERSULUI: Elevii sunt grupați în 5 echipe.
Se vizionează un film documentar, o secvență, “Lumina din Icoana. Icoană și tablou religios”. www.youtube.com/watch?v=ANBZeWgrGWA /12.12.2020
https://learningapps.org/view14846969
Se dă exercițiul, în variantă editată și se recomandă elevilor să răspundă la întrebările din chestionarul ce urmează secvenței de film.
Fiecare grupă notează răspunsurile corecte.
Răspunsurile se scriu pe o foaie de hârtie A4.
Se rulează pe videoproiector, pentru toți elevii, tema și li se cere să dea răspunsul corect.
Se observă dacă sunt răspunsuri asemănătoare.
Se enunță concluziile.
Se recomandă ca elevii să meargă în biserica de parohie pentru a vedea cum este pictată și să întrebe preotul când a fost pictată biserica, care a fost tehnica și stilul de pictură.
ÎNCHEIEREA LECȚIEI – 1 min.
Se rostește rugăciunea Tatăl nostru