LECȚIA 1.

LOCAȘURILE DE CULT ALE CREȘTINILOR-APARIȚIE ȘI DEZVOLTARE ÎN CONTEXTUL CULTURII UNIVERSALE

ACTIVITĂȚILE PROPUSE

 

  1. MOMENT ORGANIZATORIC

RESURSE NECESARE (3 minute)

DESCRIEREA DEMERSULUI:

Salutul

Rugăciunea ,,Împărate ceresc”

  1. EXPERIENȚA DIRECTĂ

 RESURSE NECESARE (15 minute);

Captarea atenției:     

“Un necredincios îi spuse unui creştin:

 – Voi, creştinii, spuneţi că Dumnezeu este oriunde. Dacă este aşa, de ce te mai duci la Biserică, să asculţi predica, când oricum îl vedem peste tot.

– Aşa este, pe Dumnezeu, cei cu credinţă îl văd peste tot şi prin toate, însă priveşte! Chiar dacă aerul este încărcat pretutindeni cu vapori de apă, aceştia nu-ţi astâmpără setea şi, de aceea, mergi la fântână. La fel şi noi, creştinii, mergem la Biserică aşa cum tu mergi la fântână. Tu îţi astâmperi setea trupului cu apa proaspătă şi rece a fântânii, noi ne astâmpărăm setea sufletului cu apa dătătoare de viaţă veşnică: Cuvântul lui Dumnezeu.

,,Biserica este o corabie, iar creştinii care merg la Sfânta Biserică şi intră în ea sunt izbăviţi din furtuna păcatelor.” (Sfântul Nicodim) Leon Magdan

  Lansarea provocării:

Oamenii au închinat în toate religiile locașuri de cult fastuoase. Are Dumnezeu nevoie de frumusețea bisericilor?

DESCRIEREA DEMERSULUI:

Materiale didactice-două icoane:

1.Hristos rugându-se la templu

  1. Hristos rugîndu-se cu apostolii la Cina cea de Taină.

“Acestea sunt două locașuri de cult unde a fost Iisus în timpul vieții pe pământ. Veți lucra în două echipe și veți căuta pe internet informații despre aceste două locuri!”

Elevii vor fi împărțiți în două grupe. Folosind internetul elevii vor căuta informații; prima grupă caută informații despre templul lui Solomon, cea de-a doua despre  Foișorul unde  a avut loc Cina celei de Taină.

  1. REFLECȚIA

RESURSE NECESARE (5 minute; materiale didactice):

DESCRIEREA DEMERSULUI:

Prezentare și dezbatere pe baza informațiilor:

A fost important templu pentru  Iisus? Cum ați descrie această construcție? Elevii sunt indrumați să descopere legătura dintre templu, cortul mărturiei, arca lui Noe.

De ce nu l-au primit marii preoți pe Iisus șă slujească în templu? Primul loc cultic al creștinilor a fost foișorul.

Imaginați-vă că mergeți în pelerinaj în Țara Sfântă și intrați în Biserica unde a fost cândva foișorul. Ce emoții ați simți? La ce v-ați gândi? Puteți să descoperiți o relație dintre Cina cea de Taină și Sfânta Liturghie?

După istoria foișorului, elevii sunt întrebați despre alte locuri de cult după împrăștierea apostolilor în lume.

 Puteți face o legătură între cele două icoane/ locuri sfinte?

  1. GENERALIZAREA

RESURSE NECESARE (15 minute)

DESCRIEREA DEMERSULUI:

Prezentarea unui filmuleț denumit “Biserica în istorie”

Fiecare slide este o etapă de istorie:

  1. Arca lui Noe
  2. cortul mărturiei
  3. templu
  4. foișorul Cinei celei de Taină
  5. catacombele
  6. bazilicile

Fiecare elev primește ca sarcină să particularizeze acest filmuleț cu imagini sau text propriu.

În urma acestui exercițiu elevii vor înțelege evoluția locașurilor de cult în istorie de la arca lui Noe până la primele basilici din epoca lui Constantin cel Mare.

  1. TRANSFERUL

RESURSE NECESARE (10 minute):

DESCRIEREA DEMERSULUI:

Dezbatere scurtă pe tema: Ce este Biserica pentru mine?

Fiecare elev trebuie să participe la exercițiu cu un comentariu propriu despre biserică, dacă apreciază frumusețea locașurilor de cult sau dacă are anumite trăiri în spațiul cultic.

Dezbaterea se realizează pe baza unui text de informare, părerea unui tânăr preot despre mersul la biserică:

“Mergem la  biserică pentru a primi ceva. Biserica nu constituie decât niște ziduri ridicate în jurul Tainei Euharistiei. Taina constă în aceea că oamenilor li se întinde o mână cu Daruri. De aceea frecventarea bisericii trebuie considerată nu o corvoadă, ci un minunat privilegiu. Ni se oferă dreptul de a fi părtași la Cina cea de Taină. Ni se oferă posibilitatea să devenim “părtași la Ființa Dumnezeiască”. Ni se oferă posibilitatea să luăm contact cu acea Energie pe Care nu este în stare să o producă nici o centrală electrică din lume”.

Andrei Kuraev

  1. ÎNCHEIEREA LECȚIEI

RESURSE NECESARE (2 minute):

DESCRIEREA DEMERSULUI:

Rugăciunea “Cu noi este Dumnezeu”

Opinia dascălului despre tema propusă

Salutul

Resurse bibliografice: 

  • Biblia sau Sfânta Scriptură, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1982.
  • Bălan, Ioanichie, Pelerinaj la Mormântul Domnului, ediția a VI-a, Editura Mănăstirea Sihăstria, 2010
  • Magdan, Leon, Cele mai frumoase pilde și povestiri creștin-ortodoxe, Editura Aramis, 1998.
  • Serdaru, Sebastian, Catacombele romane, Editura Cuvântul Vieții, 2016.

Resurse on-line:

https://doxologia.ro/locuri-sfinte/foisorul-cinei-de-taina-de-pe-muntele-sion-ierusalim-galerie-foto

https://doxologia.ro/cuvinte-duhovnicesti/foisorul-cinei-de-taina-de-pe-muntele-sion

https://www.crestinortodox.ro/editoriale/de-trebuie-merg-biserica-70307.html

Powered By EmbedPress

Scroll to Top